Mariesen

LCHF – Why do it?

lchf-banner

Oppustet, træg mave, irritabel tyktarm, diarré, træthed, mangel på energi, kamp med vægten, fejlslagen kur. Virker det bekendt? Hvis du kan nikke ja til en eller flere af tingene, ja så er en “Low Carb” diæt noget for dig. Du behøver i princippet ikke vælge LCHF, du kan også vælge “High Protein” versionen. Fælles for dem er, at de kan hjælpe på energien, vægten og maven. Jeg mikser selv de to og det fungere fint for mig, men du kan også vælge at holde dig striks til en.

Mangel på energi kender vi vidst alle. Vi har 117 ting, som skal laves, men efter 5. ting er vi flade. Vi bliver hurtigt sure, trætte og flade og det skyldes højst sandsynligt for mange kulhydrater. De mætter, ja, men efter 1 time, så er du sulten igen og dit blodsukker er igen lavt. Det giver mangel på energi, men kan afhjælpes ved at spise mere fedt/protein. Jeg har skrevet mere om hvorfor netop det er bedre og du kan læse det lige her.

Maveproblemer, anyone? Når ikke. Det tror jeg så ikke på. Hvis du spiser varieret kost, så jo, men en stor gruppe af os spiser ikke så varieret, som vi burde. Det resultere ofte i oppustethed, træg mave, osv., som i sidste ende kan være tegn på irritabel tyktarm – en folkesygdom, som mange mennesker lider af, men som igen behandler. Er du ikke til LCHF, jamen så spis lidt Husk morgen og aften, det burde hjælpe i løbet af 4-8 uger, men du kunne jo også gå den mere naturlige vej og ændre dine kostvaner. Med mindre du er fitness træner, elite sportsudøver eller laver andet hårdst fysisk arbejde, så har du ikke brug for alle de ekstra kulhydrater. De er gift for dig og kan i sidste ende sende dig på vej imod diabetes og andre livstilssygdomme.

Vægtproblemer? Problemer med at holde strenge slankekurer? Ja så er LCHF nok svaret. Du får lov til at spise fedt, spise til du er mæt og du savner bestemt ikke noget. Det er ikke, som så mange andre metoder, kedelig og fyldt med madsavn. Du må gerne spise juleanden med flødesovsen til, men du skal undgå de brune kartofler, kartofler og rødkålen skal gerne være sukkerfri, men er det ikke også anden og sovsen, de fleste vil ha’? Sådan er det i hvert fald for mig. Følger man en LCHF diæt og supplerer med motion, ja så skulle kiloene gerne rasle af.

Så min opfordring til alle er, at give det et forsøg. Det kan i hvert fald ikke skade, kun gavne.

Follow on Bloglovin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post Navigation