Mariesen

LCHF – What is it?

lchf-banner

Dette fænomen er måske ikke lige så op i tiden, som stenalderkost og alligevel er det. Det handler i sin enkelthed om at skære ned på kulhydraterne og skrue op for protein og fedt. Dette princip er teknisk set ikke nyt, men alligevel har man i nyere tid glemt alt om det. Vi har fået malet fanden på væggen, omkring fedt og derfor er vi nu en generation af fedt forskrækkede individer, som spiser helt og aldeles forkert. LCHF handler simpelthen om at ændre sit syn på mad og forstå at kulhydrater i realiteten gør dig sulten. Vi kender det alle sammen, vi har lige spist aftensmad og selvom vi gik mætte fra borde, så går der alligevel ikke lang tid før vi er sultne igen. Når det sker har vi en tendens til at spise noget med sukker, i form af frugt, slik og chokolade. Det er skruen uden ende og for en del af os resulterer det i overflødige kilo, som er svære at tabe igen.

Det lyder måske spøjst, at fedt kan være med til at tabe fedt, men intet desto mindre er det sandt. Det handler jo ikke om at spise det usunde fedt, men spise det sunde fedt, der gør dig mæt og tilpas. Det gør at kroppen ikke behøver spare på energien og det booster din forbrænding.

Kulhydrater består jo, som de fleste ved, af forskellige sukkerarter, stivelse og kostfibre. De omdannes til glukose, som i blodet er kaldt blodsukker. Vores kroppe kan lagre en begrænset mængde af glukose i leveren og i musklerne. Glukose giver os hurtig energi, når vi har brug for det, f.eks. når vi træner. Det er vores formel 1 brændstof, vores træningsbrændstof. Hvorimod fedt anvendes når iltningen af blodet er god. Det kan være under traveture eller når vi sidder og arbejder. Vores hjerne fortæller os at vi har brug for glukose, men det er så der vi misforstår og tænker: “Aha! Sukker”. Det er helt igennem forkert. Man behøver ikke kulhydrater for at lave glukose til hjernen. Kroppen kan danne det fra aminosyrer, som du bl.a. finder i proteiner og en vis del af fedtet.

Kulhydrater er i sig selv ikke dårlige. Det er fordi vi, som danskere, spiser for mange af dem. Det skyldes, at mange af os ikke er så aktive, som vi var før i tiden og derfor har vi brug for mindre kulhydrater. For mange kulhydrater øger vores blodsukker alt for meget, på alt for kort tid og dette medfører, at vores egen krop prøver at modkæmpe det med insulin. Det lyder måske ikke så slemt, men det er det, da insulin er kroppens mest fedtlagrende hormon. Det påvirker så igen blodsukkeret og det styrtdykker. Man kan sige sig selv, at det umuligt kan være sundt og det er det heller ikke. Det gør dig træt og sulten igen og derved starter cirklen uden ende. Ved at forstå dette, giver det også mening at kartofler, kiks og grovbrød uden smør, bliver vores fjende nummer ét, når vi skal kæmpe med vægten.

translate-button

Follow on Bloglovin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post Navigation