Mariesen

LCHF – Basic food items

lchf-banner

Når man begynder på en LCHF diæt/livstil, så er der en del, som skal købes ind. Det er altid en god idé, at have et basis lager med de vare du kommer til at bruge mest. I det hele taget er det godt at fylde skabene op med de mest nødvendige ting. Det sparer penge, i det lange løb og står du pludselig en dag uden mulighed for at købe ind, ja så kan man jo gå på rov i forrådet af basis vare.

I skabet:

Nødder – Det kunne være jordnødder, cashewnødder og mandler (hvis du da tåler det).
Kerner/Frø – Noget i stil med hørfrø, psyllium frøskaller, bukkehornsfrø, græskarkerner og solsikkekerner.
Kokosolie – Her kan du jo selv afgøre om det skal være en smagsneutral variant eller en, som smager af kokos.
Andre olier – Koldepresset rapsolie, osv.
Krydderier – Salt, peber, BBQ (uden salt + sukker) og karry.
Bouillon – Kylling, grøntsags, ja hvad end hjertet lyster..
Syltede agurker/rødbeder/Asier – Uden sukker eller sødet med stevia/andet sødemiddel.
Ketchup – Helst uden sukker.
Soja – Gerne uden sukker.
Dåser – Hakkede tomater, tomatpuré og bønner.
Sødemiddel – Perfekt sød, stevia, stevia melis, sukrin (Stevia sukker kan til nød bruges, men i små mængder).
Kokosmel – Unsweetened/Uden sukker.

I køleskabet/fryseren:

Æg – Gerne økologiske.
Grøntsager – Her kan bruges blomkål, hvidkål, broccoli, asparges, ja faktisk alle typer, som gror over jorden. Dog er gulerødder i små mængder okay.
Smør – Her snakkes, der ikke om Kærgården. Nej det skal være 100% rent smør.
Piskefløde – Det hedder ikke “High Fat” for ingen ting.
Creme Fraiche – Gerne 38%
Hytteost – Her skal du gå efter den fedeste.
Ost – Mozzarella, cheddar, parmasan, ja faktisk alle faste oste kan bruges.
Flødeost – Fuldfed og gerne en neutral og en med smag.
Græsk yoghurt – Igen fuldfed, men uden sukker. Det samme gælder hvis du bare vælger almindelig yoghurt.
Bær – Om de er frosne eller friske er underordnet.
Kød –  Alt kan bruges, men spis så lidt oksekød, som muligt.
Fisk – Makrel, torsk, laks. Lige hvad dit hjerte begære.

Selvfølgelig kan der være andre ting, som du mener du har behov for, men det her er også bare inspiration og forslag. Du kan selv tilføje/slette ting fra listen – kun fantasien sætter grænser, så længe det er uden kulhydrater :P

translate-button

Follow on Bloglovin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post Navigation